27062015 | nestwarmte








Even een rondje wandelen met z'n allen. We hebben een super-hippe nieuwe buggy gekregen, zeer aerodynamisch en vooral licht en goed op te klappen. Die wilden we even uitproberen in de warme avondzon. 
Heerlijk om buiten te kunnen zijn. Dat waardeer je dubbel na een kraamweek. Ik stond vooral vaak stil om foto's te schieten en de frisbee te zoeken. 

Het is ouderwets gezellig om dit met je gezin te doen. En heel, heel langzaam dringt het tot me door dat we nu serieus een gezin zijn. Ik bedoel... zo met z'n vijven is toch bijzonder. En ik moet zeggen dat ik de laatste tijd ook steeds sterker de verantwoordelijkheid ervaar.
Dat hoeft niet persé een negatieve last te zijn. Maar je merkt dat je - als je niet oppast met de keuzes die je maakt - heel makkelijk even dit en even dat doet... het gezin wordt dan een 'last-minute'. Ten koste van je rust, reinheid, regelmaat... Wil je het gezellig houden, moet je er echt tijd en aandacht in steken. In elkaar als man en vrouw, in de kinderen individueel en in elkaar als geheel. En die balans gaan we (opnieuw) zoeken de komende periode. 

Lev en Leah Nore lijken de aanwezigheid van Eden goed geaccepteerd te hebben. Ze hoort er helemaal bij. Vandaag moest ik Lev er een aantal keer van verzekeren dat ze echt bij ons hoorde; dat ze bij ons blijft en dat we haar niet wegdoen of vergeten. 
Maar met haar komst - of is dit het hoogtepunt na een lange periode waarin in zwanger en labiel was - is er ook wat veranderd bij die twee. Met hun diep-donkerbruine ogen kijken ze ons stralend aan na een 'misdaad' om te zien hoe we reageren. Heel bewust grenzen proberen te verleggen; dat idee krijg ik erbij. Even papa en mama testen. Ze lijken ook ineens een stuk groter en wijzer. Leah Nore kan zich steeds beter uitdrukken, Lev steeds onfatsoenlijker. Ai. 
Ik merk dat ik nogal snel uit mijn slof teenslipper schiet met een brul of een snauw. Maar wat beter werkt, is rustig blijven, ik weet het. En dus moeten we zorgen dat we niet zo druk zijn met boodschappen, visite en allerlei heel noodzakelijke en allerdaagse dingen, dat we nauwelijks tijd hebben voor onze basis. Want zo gaat het helaas wel vaak...

Dus het was een zeer nuttig rondje, vanavond. En zoveel moeite is het niet. De vogeltjes, het licht, de bloemen en de warmte; dan komt de rust vanzelf. Het 'kost' alleen tijd en aandacht. Geldt hier ook niet 'goedkoop is duurkoop'? 
Iemand nog tips om dit te handhaven/uit te breiden? 

Goede zondag allemaal!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten