17082016 | Deventer



















Al jaren roepen mijn nicht en ik dat we eens samen een dagje uit moeten. Gewoon wij tweetjes. We spraken elkaar eigenlijk alleen maar op de verjaardag van onze opa, maar dat was ook maar één keer per jaar. En dan waren er ook nog zoveel anderen die je wilde spreken... We wonen te ver uit elkaar om even aan te wippen. Maar eindelijk kwam het ervan. We planden ons uitje op maandag - achteraf niet de beste keuze om een stad te bezoeken natuurlijk - en kijken nu terug op een geweldige dag, die veel te kort was. 

We realiseerden ons dus op het laatste moment dat het maandag was. Waarop de meeste winkels en gelegenheden de ochtend of zelfs hele dag dicht zijn. Maar niet getreurd, na wat googelen, kwam ik uit bij een tentje met de lekkerste koffie volgens deze berichtgeving en laat dat nou een van de weinige 'leuke tentjes' zijn die om 11 uur open zijn op een willekeurige maandag. Want ik wil dan ook wel dat het er leuk uitziet. 
Ik was iets eerder en werd in Coffee together onthaald door de barista die wat op zijn gitaar zat te spelen. Na een gezellig praatje en het schieten van wat foto's, kwam mijn nicht ook aan en bestelden we ons drinken, met moeite de chocoladeproeverij weerstaand.
Geen woord gelogen. We dronken er een Latte en een muntthee met cranberry's en ik natuurlijk inhalig een American Cookie en o, wat was die Latte goed. De koek ook. We kletsten, vergaten de tijd en het vragen om - op z'n minst - een glaasje spraakwater en toen was het ineens al lang en breed tijd om te lunchen. Dat hebben we daar dan ook maar gedaan. Tosti's, een verantwoord Marokaans soepje en heerlijke sap.
Toen hebben we ons los geworsteld van dit geweldige tentje; we wilden tenslotte ook nog iets van Deventer zien. 













In het VVV is een foldertje verkrijgbaar met daarin de leukste winkeltjes in kaart gebracht. Gelukkig was het maandag, want achteraf gezien hadden we door al ons gekeuvel totaal geen tijd om alles te zien. We slenterden door de straatjes en streken uiteindelijk neer bij banketbakkerij en chocolaterie Lentelink, voor een kopje thee met wat lekkers. Thee van Fleur de Café, dan kan mijn dag niet meer stuk. Dat is pas echte thee. En wat ons verder voorgeschoteld werd was ook heerlijk.
In een poging de kilocalorieën weer wat te verbranden, liepen we weer rond, kwamen we uit bij de kade waar de keuken van een heel leuk tentje aan het water op maandag gesloten was en zagen ons genoodzaakt op De Brink (het grote plein) ons tegoed te doen aan onze avondmaaltijd. Bij Goesting eten en drinken welteverstaan. Veel te veel, maar wel erg lekker. Geen foto's meer van, want we waren te druk met eten en praten. Ha! 

Al met al een goed geslaagde dag, met Deventer als decor. Zeker voor herhaling vatbaar, maar dan moeten we de winkeltjes zelf meer tot hun recht laten komen. Wij zijn ondertussen weer redelijk bijgepraat en dat was tenslotte het doel van deze dag!

Ps. Weet je nog van de oorstokjes in Schotland? Ik had zo'n momentje in een kruidenwinkel. Stond een zakje met 'vier winden' erop. En dat tussen de zakjes voor een betere bloedsomloop en zuivering van allerlei ingewanden enzo. Ja, waar denk je dan aan? Juist. Dus ik zeg tegen mijn nicht; "Kijk nou. Hoe moet ik dat duiden? Pfffrrrt. Pffrrrt. Pffrrt. Pffrrrrt," en daarbij zwaai ik met beide handen langs mijn achterwerk. Staat er een man naar mij te kijken met zijn wenkbrauwen tot zijn haargrens... oooooo...

2 opmerkingen: