27062014 | samen eten






















Vandaag mocht ik acht dames inspireren en in de keuken aan het werk zetten met een vrijgezellenfeestje. Het was gezellig en heel lekker, precies zoals een maaltijd hoort te zijn.

Met de voorbereiding stuitte ik op diverse sites van initiatiefnemers die samen (goed) eten stimuleren. klik klikker de klik. Ik zou zeggen; nodig eens iemand uit voor een maaltijd, die wel wat gezelligheid kan gebruiken bijvoorbeeld. Eventueel samen boodschappen doen en bereiden. Sowieso is het erg leuk om je bezoek uit te nodigen rond een maaltijd. En die hoeft heus niet spectaculair te zijn. 
Het gaat erom dat je samen bent; samen eten is contact, gezelschap, ontmoeting, gezondheid, duurzaamheid, bevorderend voor de eetlust en nog veel meer. 

Wist je dat goed kauwen goed is voor de bloedsomloop in je hersenen? En dat je dan ook veel meer uit je voedsel haalt en dus sneller verzadigd bent? En dat weer heel bevorderlijk is voor de spijsvertering?
Als ik iets in stand wil houden in ons gezin, is het wel de gezamenlijke maaltijd. Even een moment rust, naar elkaar luisteren en elkaar ontmoeten. Nu zijn de kinderen nog klein, maar zeker als ze groter worden lijkt me dit heel belangrijk. Juist maaltijden kunnen een mooie gelegenheid voor een goed gesprek zijn. Van hart tot hart. 
De aanstaande bruid ging met een huisje naar huis. "Waar liefde woont, gebiedt de Heer' den zegen. Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen. En 't leven tot in eeuwigheid." 

Meerdere redenen dus om te pleiten voor 'samen eten'. 

1 opmerking: