17122014 | weihnacht









Elk jaar bezoeken we een 'weihnachtsmarkt'. We zitten hier zo in Duitsland en het is gewoon leuk om even over de grens te kijken. Veel bijzonders is het soms niet. Dit jaar waren we in Bochelt. Je kunt er goed winkelen en hier en daar stond een rijtje of pleintje met 'huisjes'. Chocolade en andere lekkernijen, houtsnijwerk, sieraden en vooral veel brädwurst is er te koop. 
Ergens om een hoekje op een uitgestorven pleintje - daar waar je het hele gebeuren eigenlijk achter je liet - stond een kerststal. 
Nu geloof ik niet dat de kerststal van toegevoegde waarde is, maar anderzijds is het natuurlijk armoe om datgene waar het met 'weihnacht' om draait zo weg te zetten. 
Ik heb zo'n vermoeden dat tijdens de laatste vergadering van de commissie werd gevraagd; 'Hebben we nu alles?' En dan ineens de heldere ingeving; 'De kerststal! Waar laten we dat ding?' 'Oh... die kan wel om het hoekje bij het grote plein. Daar kijkt toch nauwelijks iemand naar.'

Weihnacht. Ik spreek de Duitse taal niet vloeiend, maar volgens mij komt het van het woord 'weihen'; wijden, zegenen, inwijden, inzegenen, opdragen, heiligen. Daar is weinig van te zien op zo'n markt. Op de folder die we in onze brievenbus kregen stond dan ook veelzeggend; winkelen, beleven, voelen. Want zo gaat dat tegenwoordig. Als we er maar een aangenaam gevoel bij hebben. Ook in onze winkelstraten en misschien ook in ons huis. Ik heb het er al eens over gehad
En ik loop ook gezellig over zo'n markt, hoor. Kopje chocolademelk met slagroom toe. Maar kerst vier ik toch op een andere manier. Misschien is het een beetje flauw, maar ik noem zoiets dan ook liever een wintermarkt. Gewoon, een gezellige markt. Met muziek, lichtjes in de schemering en een grote hoeveelheid brädwurst. Winkelen, beleven, voelen. Maar geen weihnacht. Met uitzondering van die vergeten kerststal om de hoek dan.

1 opmerking:

  1. Maar het lijk me wel heel gezellig om dit als gezin te doen. Leuke foto's. Het is gewoon een wintermarkt hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen