13012015 | HAVERMOUTKOEKJES









HAVERMOUTKOEKJES zonder toegevoegde suiker of zoetstoffen

Na de kleine teleurstelling op de havermoutbiscuits van de IKEA, stuitte ik op het recept van Pauline. Vandaag hebben we ze gebakken, buiten hebben we toch niets te zoeken met dit regenachtige weer. Lev kon meteen de handen uit de mouwen steken, wat hij altijd heel serieus neemt. We hebben ze natuurlijk lekker met z'n allen op zitten eten.Ik draaide bijna mijn pols uit de kom, omdat ik amandelen fijn moest malen; volgende keer misschien toch kant-en-klaar halen. Gemalen is toch wat fijner, dan worden de koekjes misschien wat minder brokkelig. Ze blijven wat zacht, maar dat schijnt te horen.

Wat heb je nodig?
2 bananen | 100 gr havermout | 35 gr amandelen gehakt | 40 gr kokos | 25 gr cranberry’s | 20 gr kokosvet | lepels, vorken en een spatel of pollepel

Zo maak je het;
* Verwarm de oven voor op 180 graden (hetelucht).
* Prak de banaan glad met een vork.
* Voeg alle droge ingrediënten toe en meng het door elkaar.
* Laat het kokosvet smelten en meng dit door het deeg.
* Bekleed een bakplaat met bakpapier.Vorm met 2 lepels, 12 hoopjes van het deeg op de bakplaat en druk ze iets aan met de bolle kant van de lepel.
* Bak de havermoutkoekjes in ongeveer 15 minuten af in de voorverwarmde oven.
* Af laten koelen, ondertussen een kopje thee zetten en dan lekker smullen. 

Pauline, bedankt voor het lenen van je recept. De volgende die ik ga maken, zijn je kokosbollen!

En zien jullie die megahandige klem om mijn zak havermout? IKEA natuurlijk weer. Voor €1,49 heb je een  set van 30 grote en kleine klemmen. 

6 opmerkingen:

  1. Dat zachte komt door de banaan, vind het altijd jammer dat zulke koekjes nooit zo lang bewaard kunnen worden.
    groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb dit weekend de crackers gemaakt uit het boek van Pauline. Heel makkelijk en lekker, echt een aanrader. Ik heb ze alleen na 25 minuten omgedraaid en de andere kant ook knapperig gebakken. Volgende keer doe ik er ook wat gemalen amandelen en bv pecannoten door. De eiermuffins ook gemaakt, erg lekker en daar kun je ook lekker van alles door doen. De kokos had ik ook al in huis gehaald voor die kokosbollen. Heerlijk dat bakken! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, die foto's maken alleen al dat ik zin krijg om ze ook te maken. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar haal je kokosvet?

      Verwijderen
    2. Hoi Ariëlla,

      Kokosvet is hetzelfde als kokosolie volgens mij. Je kunt het in potten kopen bij een natuurvoedingswinkel, maar ik heb die van ons gewoon bij de Jumbo gekocht. Ik geloof wel in het schap met biologische producten. (Oranje emmertje, net al szo'n emmertje saté, weet je wel?)

      Overigens is kokosolie/vet ook voor meerdere doeleinden te gebruiken; voor een droge huid bijvoorbeeld. En het is ook stukken gezonder om hier je vlees in te braden.

      Nou ja, succes ermee!

      Verwijderen
  4. Super, ga ik proberen! Ik heb alles in huis, hoef ik niet door de regen. ;-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen