30032015 | so-da's handig; schoonmaaktips




Op deze maandag - van oudsher toch een Hollandse poetsdag - een aantal tips voor de schoonmaak; onder andere over het gebruik van soda, zowel natriumcarbonaat als natriumbicarbonaat (ook wel baking soda of zuiveringszout) en azijn.

Laat ik om te beginnen heel eerlijk zijn; ik ben geen poetsfanaat. Dat alles schoon en fris en netjes moet zijn, vind ik belangrijk. Maar afgezien van het feit dat het soms zo zinloos lijkt de ramen te lappen (nog geen twee seconden later trekt Leah Nore met haar tong een slakkenspoor over het glas), vind ik het gewoon niet leuk om te doen. Er zijn mensen die enorm veel voldoening halen uit het poetsen; dat heb ik gewoon niet. Natuurlijk is het prettig dat alles er weer netjes en vooral fris en overzichtelijk uitziet. Ik maak makkelijk rommel, maar functioneer totaal niet als er van alles rondslingert in huis. Het is voor mij noodzakelijk. En ik weet dat - als ik het niet bijhoud - het werk alleen maar meer wordt en de kans bestaat dat je het niet goed meer schoon krijgt. We varen er allen wel bij als ik mijn huishouden doe. Dus aan de poets dan maar!

Ik gebruik graag schoonmaakmiddelen van het merk Jemako. Met name de intensieve reiniger voor van alles. Neem bijvoorbeeld je oven. Ik leg een hele kip op het rooster, met een schaal op de bodem van de oven met wat vocht erin. Je kunt de kip eventueel insmeren met olijfolie en wat peper en zout. Heb je na anderhalf uur op 180 C een heerlijk mals kippetje met een knapperig korstje. Yum. Maar je oven is vies. 
Misschien heb je een oven die sowieso aangekoekt is (nog van de vorige bewoners uiteraard). Dan neem je de intensieve reiniger, spuit je één keertje op de ovenplaat en je doet er wat water bij. Twintig minuten plaat, rooster en al in de oven op 50 C en voìla, je kunt er zo met een doekje  of Jemako's 'schuurpad' overheen; alles schoon. 
Kijk, dat staat me wel aan. Maar het spul is wel redelijk prijzig. Nu gebruik je van Jemako niet zoveel als van de gemiddelde allesreiniger, dus je doet er wel erg lang mee. Toch gebruik ik steeds meer zelfgemaakte middeltjes. 

Neem de wc-pot. Ik bedoel daar in dat (vieze) gat, helemaal onderin. Hoe krijg je dat schoon? Ook als het porselein aangetast is? In dat soort gevallen gebruik ik dus het zuiveringszout. Een scheutje zout met een scheutje azijn. Dat gaat behoorlijk bruisen. Even laten staan, schrobben en doorspoelen. 

Klik hier voor het bericht over andere toepassingen met onder andere het zout; shampoo, tandpasta, wasmiddel. Klik hier voor een recept voor afwasmiddel. Dit afwasmiddel is overigens ook prima te gebruiken als allesreiniger. Dus de rest van de toilet, om maar een voorbeeld te noemen.

Wat betreft het gebruiken van soda in de wasmachine; ik vroeg een expert (installateur en reparateur van witgoed) of het schadelijk kon zijn. Dit was zijn reactie;
Soda van supermarkt is niets mis mee! Maar er zijn nog 2 soorten soda, dus let wel op! (de natriumcarbonaat en natriumbicarbonaat. Gebruik voor de wasmachine natriumcarbonaat; de 'grove' versie van de supermarkt) Laat wasmiddel met soda niet te lang in wasmiddellade stilstaan, niet alle kunststoffen kunnen hier even goed tegen.
Daarom doe ik mijn wasmiddel voor de witte was in een bolletje, meteen in de wasmachine. Soda ontkalkt ook nog eens bij een was van 90 C. Op een hoge temperatuur wassen is overigens ook nog goed om het muffe luchtje te voorkomen, wat ontstaat door de combi zeep en te lage temperaturen bij het wassen. Dus was af en toe eens met hoge temperaturen.
Hij gaf overigens nog een aantal bruikbare tips, waaronder deze;
* Het gebruik van een 'all-inclusive'-vaatwastablet is onzin. Koop de goedkoopste en breek deze zelfs eventueel door midden. Dat is genoeg. Vervolgens gebruik je apart glasspoelmiddel. Blokjes inclusief glansspoelmiddel is een beetje verspilling, aangezien met het vieze water van de vaatwas ook het hele 'blokje' wegspoelt (gebruikt om de boel schoon te maken). De vaatwasmachine spuit na het wassen het glasspoelmiddel in de vaatwasser en dat zorgt dus voor de glans.
* Ruikt je vaatwasser niet fris? Kijk - en vooral poets - eens onder het rubber bij de onderkant van de klep. Daar blijft nogal wat aan resten hangen.
* Het deurtje van de wasmachine hoeft niet dicht als hij leeg staat. Tenzij je op vakantie gaat bijvoorbeeld. In de rubberen rand staat namelijk een laagje water. Wanneer het deurtje open blijft staan, verdampt dit water en kunnen er scheuren in het rubber ontstaan door uitdroging.

Het voordeel van zelfgemaakte middelen is dat het voordeliger is voor de portemonnee. Ik maak vijf liter wasmiddel voor de witte was voor 50 eurocent. Echt! Daar doe ik zo'n drie maanden mee.
Wil je ook zo'n goedkope wasverzachter? Dan doe je een scheutje (witte) azijn in de lade. Ook azijn ontkalkt, dus dat is lekker effectief. En niks geen last van zure luchtjes ofzo, je ruikt de azijn absoluut niet. Sterker nog, de witte was ruikt alsof hij in de frisse buitenlucht heeft gehangen, heerlijk!
Let wel op waar je de ingrediënten koopt. Een blok Aleppozeep voor je wasmiddel bij de natuurvoedingswinkel kost zo €5,00, terwijl ik hetzelfde bij een Turkse supermarkt voor €1,50 haalde. Je kunt overigens ook Sunlight halen bij de drogist bijvoorbeeld, die zeep kost ook niet zoveel. Natriumbicarbonaat kun je bij de meeste drogisten ook wel halen, die wegen het voor je af (of je koopt meteen een hele pot).

Nog even terugkomend op de Jemako-schoonmaaklijn; Ik ben helemaal weg van hun ramenlappen. Je hebt een poetsdoek en een droogdoek. Eigenlijk hoef je niet eens een schoonmaakmiddel erbij te gebruiken, slechts water volstaat. En niks geen strepen of moeilijk gedoe. Zo gebruik ik ook graag hun stofdoek.
Het is bij Jemako de vezel die met name schoonmaakt, de schoonmaakmiddelen gebruik ik alleen voor hardnekkig vuil. Verder is een vochtige lap ook al heel toereikend voor een rondje langs deuren in het huis, bijvoorbeeld. Je hoeft echt niet altijd te soppen en te schuimen en te ruiken dat je gepoetst hebt. Dus ook dat scheelt in kosten.

En zo, lieve mensen, maak ik het schoonmaken en schoonhouden leuk voor mezelf; door zelf middelen te maken en te besparen. Iemand nog tips of nieuwe uitdagingen voor me?

(Green Evelien heeft overigens nog veel meer recepten.)

6 opmerkingen:

  1. Leuk, ik maak mijn wasmiddel en schoonmaakmiddel ook zelf. Baking soda, soda, azijn, driehoekzeep staat allemaal in mn kast. Ouderwetse middeltjes met goed effect!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen! Ik start binnenkort met een giga schoonmaak en opruim toestand (ook op mn blog). Nog ff zin maken. Kan je tips vast wel toepassen. Ben ook niet zo'n poetswonder maar soms moet je wel hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Staat veel in van hoe ik het van mijn moeder hebt geleerd. Ik heb wel een van de gemakken van de huidige tijd toegepast in mijn huis. Ik heb overal een stofzuigersysteem! Scheelt heel veel zeulen met de stofzuiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb veel van moeders meegekregen! Kwa schoonmaken ook, handigheid vanuit mams!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede tips! ik heb zelf ook nog een goede tips die ik zelf ook altijd gebruik: ik doe altijd een panty om mijn stofzuiger heen. Daardoor voorkom ik dat er kleine dingen in mijn stofzuigerzak verdwijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem5.2.18

    Wat een leuke en goede tips allemaal. Zelf zuig ik altijd een klein beetje waspoeder op met de stofzuiger, dan ruikt het zo heerlijk binnen en voelt het twee keer zo schoner aan. Zo doe ik met plezier stofzuigen.

    BeantwoordenVerwijderen