23022016 | lucht vangen





Onlangs blogde ik over de woontrend van 2016. Geweven wandkleedjes, al dan niet in de kleur van 2016, namelijk okergoud. Het kan me gestolen worden - wispelturig als ik ben. Het is blauw. De kleur van dit jaar. De kleur van elke dag. De kleur die er altijd is. De kleur van de lucht. Blauw.

Ineens valt het me op. Blauw is overal. En de lucht is zo mooi. Ik hoorde over kennisen die een cursus wolken kijken deden. Ik zou dat ook wel willen. Maar dan niet om het weer te kunnen voorspellen (ook handig), maar vooral omdat de lucht zo mooi is. 

Het is al vanaf dat ik las uit Pieter en de wolkentrein. Lang, lang geleden. Enig boekje. (Ook om zelf in te kleuren.) En een poos geleden viel mijn oog op een artikel over de Nederlandse Anke Roder; een kunstenares die een jaar lang de wolken, zon en maan heeft vastgelegd, in het spoor van de oude meesters die de luchten zo mooi wisten vast te leggen. Elke dag. Elk seizoen. Elke weersomstandigheid. Elke dag keek ze naar de lucht en probeerde ze deze vast te leggen op een heel behapbaar klein doek. 
Het is niet de kleur alleen, denk ik. Het is de fantasie die de vormen namen geeft en het vervliegen van de wolken laat je lekker dagdromen of doet je dingen vergeten, behalve dan dat je moet ademen. Mijn weefwerk van vorige week is nog niet af, maar een volgend idee borrelt op. Ik ga de lucht vangen. 

Klik hier voor het project. Ik word er blij van. 

"De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk." Psalm 19:2

anke roder

En nog een project; ene Xanthe Berkely kun je volgen via instagram. Deze vrouw maakt fascinerende en blije foto's en filmpjes in een bepaalde kleur. Met blauw in de hoofdrol deze week. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten