PANNENKOEKEN

Waarom bakken wij pannenkoeken met melk? Wat is de toegevoegde waarde van die melk?
Ik kocht onlangs meel bij de molen. Stukken goedkoper, vers en... met een fantastisch recept. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verhoudingen van het pannenkoekenmeel niet precies weet, maar het is in ieder geval een combinatie van een beetje boekweit en veel spelt. Ik ben best kritisch, maar pannenkoeken met water of melk maakt niets uit wat betreft smaak, maar zeer veel wat betreft voedingsstoffen!

Wat heb je nodig?
*250 gram pannenkoekenmeel (spelt/boekweit) *2 eieren *een snufje zout *2 dessertlepels rietsuiker *500 milliliter water; wat betreft het water; officieel moet je 'spuitwater' gebruiken, maar ik heb gewoon kraanwater gebruikt en mineraalwater kan ook.

En dan gewoon mixen en bakken?
Inderdaad. Alle ingrediƫnten mixen, drupje olie in de pan en het beslag erin... hupsa!

Nog tips?
*Voor de dagelijkse hap gezonde, rauwe vitamientjes; beleg je pannenkoek met fruit!
*Volgens de molenaar is het meel een mix van ongeveer 4 delen spelt en 1 deel boekweit.

1 opmerking:

  1. Deze klinkt lekker zeg! Die wil ik gaan uitproberen.

    Ik ging er eigenlijk altijd nog van uit dat we dagelijks (veel) zuivel nodig hadden. Was echt een soort 'shock' toen ik las dat dat helemaal niet zo is (en op lange termijn in grote hoeveelheden zelfs 'kwaad' kan).

    Fijn dat dit recept zo goed en lekker uitpakte! Goede motivatie om verder te experimenteren ;)

    BeantwoordenVerwijderen