26062014 | over onze lieve, brullende Lev-gozer






Wie afgelopen week mijn bericht over de kamer van Lev heeft gelezen, viel misschien ook wel de leeuwen op. Dat komt omdat de Russische betekenis van zijn naam 'Leeuw' is. In de kraamweek bombardeerde mijn broertje ons met een leeuw in megaformaat (mensen dachten dat er een enorme hond onder de wieg lag en deinsden massaal terug bij binnenkomst - heel effectief). Reint maakte de hobbelleeuw voor zijn eerste verjaardag. Enzovoorts...

Maar het betekent meer. Volgens een Etymologisch Woordenboek van het Nederlands; "lef zn. ‘moed’ Ontleend aan Jiddisch lef, lew ‘moed, durf, hart’, dat teruggaat op Hebreeuws lēv ‘hart’." De samenstelling lefgozer staat voor ‘stoere kerel, opschepper’. Dat komt dan weer overeen met mijn beeld van een leeuw. Lev doet deze betekenis wel eer aan.
Grappig dat sommige mensen Lev niet zo'n mooie naam vinden. Tot ik hen vertel dat zijn doopnaam (o.a. Levi) wijst op de Levieten in de tempeldienst en Levi die een discipel van Jezus werd. En dat het woord lēv onder andere in Ezechiël gebruikt wordt; "En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven." De naam is dus ook een wens. Dan veranderen mensen weleens van mening...

Lev. Tja. Mijn zus belde gisteren. Ze was naar een boekpresentatie geweest van dit boek. En we hadden het over onze jongens. Het spijt me, ik kom uit een meidenhuishouden (vier zussen, één broertje) en pak sommige zaken bij Lev hopeloos verkeerd aan. 'Doe nou eens rustig,' snauw ik regelmatig als de klotsende bekers melk dansen over het scheefgetrokken tafelkleed, terwijl Lev met z'n volgepropte mond op de bank aan tafel staat en iets roept als 'vuilniswagen!' waardoor de flarden broodkorst met speeksel en restanten hagelslag in de rondte vliegen. Snap je? 
Niet dat je alles goed hoeft te vinden, maar die overvloed aan beweeglijkheid en onrust.... Dan ontstaat er al snel een dolle bende. Dat is jongens eigen, weet ik nadat er met vriendjes altijd gerend wordt. Aandachtspuntje voor mij.
Ik herken - spijtig genoeg - veel van mezelf. Ondernemend, creatief en vindingrijk. Hele mooie eigenschappen. Maar ook sterk en driftig.  En hij bedenkt ook nogal eens wat.
'Neeneenee!' brult hij en hij gooit en duwt en trekt verwoed. Er sneuvelt hier regelmatig iets in zijn brulbuien.
Op 't moment vind ik m'n brutaal worden, waar ik echt nog geen raad mee weet, dus we duiken maar weer eens in de boekjes. 'Ik doe het lekker toch!' van Milja Praagman, uitgever Leopold bracht al wat lucht in de zaak; Een prentenboek over een brullende en opstandige leeuw, waar moederleeuw bijzonder leuk mee omgaat (voor wie was het nu leerzamer?) Maar dan zijn we er nog niet... 

Op een gegeven ogenblik betrapte ik mezelf erop dat ik regelmatig benoemde dat hij 'druk' was en dat hij 'kort gehouden' moest worden. Ik ben ermee gestopt; ooit wel eens gehoord van self fulfilling prophecy?
Daarbij heeft hij genoeg positieve kanten die tegenwicht bieden. Hij is behulpzaam. Kan zichzelf goed vermaken. Sterk en behendig. Zorgzaam en lief voor z'n moeder (hij plukt bijvoorbeeld regelmatig spontaan bloempjes, die hij dan staat te rangschikken en waar hij met zijn neonkleurig plastic cameraatje foto's van maakt, waarna hij het bosje aan mij geeft - smelt). Hij is gestructureerd en netjes. Grappig. Kan ineens een hele tijd geconcentreerd kijken in een mooi boek over tractoren of zoekplaten. En nog veel meer. Hij is onze lieve, brullende Lev-gozer. Met een hart van goud.

***
Een poosje terug;
Lev, in de auto; 'Ik zoek een... eeneeeennnn aap.'
Ik grijp Reint en roep; 'Gevonden!'
Lev lacht. 'Nee. Papa is niet een aap.'Dan, bloedserieus; 'Papa is een timmerman.'
Ik; 'Is Lev ook een timmerman?'
Lev; 'Nee. Lev is een jongetje.'

***
En vandaag;
Lev met een hydrofielluier om z'n benen; 'Kijk es... ik ben een poppetje.'

Lev, met tuitbeker; 'Ik wil graag die hebben. Niet voor kleine alleen. Lev is niet groot.' (Ik vind een tuitbeker voor kleine kinderen en hij is al groot.)
Ik; 'Vooruit.'
Lev; 'Voor Lev uit?'

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk!
    En zo herkenbaar...
    Ik was enigst kind thuis en merk ook dat ik de drukte rn beweegelijkheid van maar liefst 2 jongens niet zo goed begrijp en vaak ook verkeerd reageer ;)
    Bedankt voor de herkenning!
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. IK herken het bij mijn dochter. Wat schrijf jij goed zeg. Leest fijn. .

    BeantwoordenVerwijderen