02102014 | waarom niet



'Mama, mag ik hagelslag in de pap?'
'Nee.'
'Waarom niet?' 
Ik kijk hem aan.
Hij kijkt terug. Begint dan z'n pap naar binnen te lepelen. Zonder hagelslag.
'Ik zei "nee". Dan is het klaar Lev,' leg ik uit.

Wat deed me zo lang nadenken? Ik twijfelde niet aan mijn verbod, maar aan mijn 'verplichting' verantwoording af te leggen aan mijn zoon van drie. In principe was het al duidelijk toen ik hem zwijgend aankeek. Mijn nee is nee en dat blijft het meestal ook. Toch wilde ik hem ook uitleggen waarom. 
Lev hoeft mij niet ter verantwoording te roepen. Maar zicht geven in mijn redenatie, vormt hem ook. Alleen staat het me tegen dat hij mij ter verantwoording roept met zijn vraag; 'Waarom niet?'
Dus morgen gaat het gesprek als volgt;

'Mama, mag ik hagelslag in de pap?'
'Nee. Er zit al suiker in, dat vind ik genoeg.'
'O.' Hij begint dan z'n pap naar binnen te lepelen. Zonder hagelslag.

(Het doet me denken aan de resultaten van het onderzoek over opvoedingsidealen. Wat vinden we belangrijker; gehoorzaamheid of zelfstandigheid? 
Natuurlijk willen we dat ze gehoorzaam zijn, maar uit dit onderzoek blijkt dat ouders ook sterk aansturen op verantwoordelijkheidsgevoel, verdraagzaamheid, keuzes maken. De eigen inbreng van kinderen is ook belangrijk. Klik hier voor meer informatie over dit onderzoek.)

10 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je reactie op mijn blog. De combi vaas (Hema) en mand (Ikea) is per toeval ontstaan toen ik even geen plek had en ze in elkaar zette in de kast. Ik vond het eigenlijk wel mooi staan. Denk dat het ook mooi is met een glazen pot er in. De manden waren er ook nog in andere kleuren. Herkenbaar hoor wat je schrijft. Ik zeg ook wel eens 'nee' en als mijn dochter me vraagt naar de reden weet ik het eigenlijk gewoon niet, misschien soms gemakzucht. Met een "daarom niet' kom ik dan ook niet weg :-). Eigenlijk ook alleen maar goed dat de kinderen vragen waarom iets niet mag. Fijne avond, Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt een mooi idee. Het is niet per definitie een verkeerde vraag, maar de toon maakt de muziek, hè? En als'tie dan ook z'n armen over elkaar doet en me vorsend aankijkt...

      Verwijderen
  2. Duidelijk blogje. Ik laat me soms veel te gemakkelijk ter verantwoording roepen door mijn puberdochter :) Hier ook geen hagelslag in de pap. En ook geen handjevol vlokken onder het broodsmeren voor de volgende dag. Waarom niet? Eh ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoort het ook niet een beetje bij driejarigen, dat 'overal over doorvragen'?
    Alledrie onze kids deden het toen ze drie waren heel veel. Niet alleen om grenzen te verleggen, maar gewoon ook om meer zicht te krijgen op hun leventje, nieuwsgierigheid, gewoon een stukje ontwikkeling 'het ontdekken dat iets een reden heeft'.

    Ter verantwoording geroepen worden, nee, dat vind ik ook storend. De toon is dan ook vaak vervelend.
    Maar dat benieuwd zijn naar nieuwe informatie (een waaromvraag uit belangstelling) vind ik eigenlijk wel prima.

    En nee, hier ook geen hagelslag door de pap, ofnouja, alleen op een feestje ofzo, of een keertje op zondag door de yoghurt (home made straciatella:).
    'k Zal t je nog gekker vertellen, driejarigen krijgen hier zelfs geen suiker in hun yoghurt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is inderdaad ook een fase, die heel belangrijk is, maar zoals ik tegen Pascale al zei; die toon... En wat de suiker betreft; dat was ook al een uitzondering; ik had de granenpap iets te dik gemaakt en dan wordt het wel heel droog. In de yoghurt doe ik vaak siroop, net als in de karnemelk... ik maak er wel zoetekauwen van geloof ik. ;)

      Verwijderen
    2. Haha, misschien ben ik ook wel heel fout hoor;).
      Ik ben zelf altijd n enórme zoetekauw geweest, maar probeer de kids van jongs af aan 'n beetje anders anders aan te wennen.

      Maar idd, als de toon zo storend is (ik lees nu pas de reactie naar Pascale) en dan die lichaamstaal.. oeff, lastig altijd he. Bij ons speelt dat weer bij kereltjevanbijna10. Dan hap ik soms zo snel en kan ik zo kattig doen soms of geïrriteerd/dominant. Blegh, naar trekje, ik oefen hard om dat af te leren (en net als jij van te voren een reactie te bedenken, zodat ik niet vanuit impulsiviteit reageer, maar er een nuttig moment van maak en ook sterker in m'n schoenen sta, want lieve help, grote kids kunnen ook nog eens 35 argumenten bedenken om je proberen te overtuigen van hun noodzaak;)

      Verwijderen
  4. Hier ook 2 bijdehante jongens die bij alles vragen waarom dan niet mama... en vaak terug komen met...maar ik vind dat... grrr ik ga vaak ver mee om hen idd te vormen, maar soms zeg ik echt de woorden.. omdat ik het zeg ;)...
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem28.11.14

    MIJN GETUIGENIS

    Hallo lieve vrienden

    Mijn naam is Karina Vilva. Ik wil dit bericht gebruiken om mijn dankbaarheid te uiten aan een vrouw heb ik nog nooit gezien, maar ze heeft mijn leven een paradijs gemaakt.

    Zeker, er op het internet kwaadaardige mensen die nederig zijn mensen op zoek om vals te spelen, maar de grote Koningin Madu liet me zien dat er nog een aantal mensen die te vertrouwen zijn kunnen.

    In feite heb ik woonde 21 jaar huwelijk nooit de vreugde van het moederschap ervaren, ik had problemen van mijn schoonfamilie, maar mijn man was erg begripvol. Op een dag als ik was van plan via het internet zag ik een aantal nummers van mensen gegeven getuigenis over een bepaalde vrouw over hoe ze hen geholpen heeft gered hun huwelijk, kregen hun ex terug, genezen ziektes, ik belde mijn man zo liet hem zien wat ik zag, maar hij ontmoedigd me door me te vertellen dat deze mensen zijn allemaal nep en ik moet de getuigenissen negeren. Maar heb ik besloten om contact met deze Grote vrouw door haar brievenbus: queenmadu211@gmail.com
    Tot mijn grootste verbazing deze vrouw kon mij helpen en nu ben ik een trotse moeder van twee grote jongens en een meisje die in grote vorm. mijn man is erg trots op mij en we zijn meer gelukkig samen verlaten.

    Dankzij Koningin Madu de Grote Helper, zal ik blijven spreken van uw goede werk in mijn leven. Mijn man kreeg ook gepromoot in zijn kantoor en hij werd meer trots op me. Ik moet bekennen dat ik heb een geweldige familie en Om haar dat ik eeuwig dankbaar zal zijn.

    Beste ouders, vrienden, broers en zussen schrijf de grote QUEEN MADU op haar brievenbus, want ze heeft waarschijnlijk de oplossing voor al uw problemen. Ze vertelde me dat ik kon ook bij hem terecht voor oplossingen op andere problemen, zoals

    1. Om HIV / AID of verwante ziekte
    2. Herstel verloren minnaar, ook al verloren voor een lange tijd
    3. Verwijder slechte spreuken uit woningen, bedrijven en aantrekkelijkheid klant etc.
    4. Get promotie die u hebt gewenst voor een lange tijd op het werk of in je carrière.
    5. Lees al uw problemen voordat u ze zelfs noemen hem
    6. Verwijder de zwarte vlek die blijft het nemen van uw geld weg
    7. Ontdek waarom ga je niet in het leven en de oplossing doorsturen
    8. Elimineer in familie gevechten
    9. Zorg voor een uitstekende schoolcijfers zelfs voor kinderen met een verstandelijke handicap
    10. Stop uiteenvallen in uw huwelijk of relatie
    11. Ik vernietigen en stuur Nikolos (watergeest, slapeloze nite, persen door boze machten) indien gewenst rendement
    12. Het genezen van onvruchtbaarheid bij vrouwen en verontrustend menstruatie
    13. Haal de stekker van uw huwelijk met de geliefde van uw keuze
    14. Recover gestolen goederen en de verblijfplaats van de mensen die je pijn doen.
    15. Breng bovennatuurlijk geluk
    16. Zwangerschap spell om baby te verwekken
    17.Get scam uw geld terug
    18. Mogelijk wil Geïnteresseerd in de populaire muziek
    19. Mogelijk naar populaire Geïnteresseerd in het voetbal

    Neem contact op met QUEEN CHANTI vandaag en ik weet dat je zal e blij voor de rest van je leven. E-mail: queenmadu211@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier, als je de kosten van alle geloof zou kunnen veranderen. Heb je spirituele hulp nodig, spell caster om allerlei ziekten te genezen zwangerschap spreuk, financiële spreuk, zakelijke promotie spell, win Lottery spell, ex back spell, love spell, wraak spell, lupus en nog veel meer. Dan ben je welkom in mijn kruidenhuis. DM ?? voor spirituele hulp, neem contact met mij op WhatsApp: +2348129175848 of e-mail: ededetemple@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben overweldigd door vreugde dankzij Dr. Ilekhojie. Mijn man verliet me een paar jaar geleden voor een andere vrouw en ik was er kapot van omdat ik hem nooit iets verkeerds heb gedaan, ik bleef achter met mijn twee kinderen en een baan die weinig betaalt. Ik gaf het bijna op tot ik online een getuigenis zag over Dr. Ilekhojie en ik besloot contact met hem op te nemen. Ik legde hem mijn probleem uit en hij verzekerde me dat ik na 24 uur een positief resultaat zal zien, verrassend genoeg kwam mijn man de dag na de spreuk terug en smeekte me hem te vergeven en beloofde nooit te vertrekken. Mijn man is nu zes maanden terug en we hebben nog nooit problemen gehad, ik ben blij dat ik niet aan Dr. Ilekhojie heb getwijfeld, want hij kan problemen zeker oplossen. Je kunt hem nu ook contacteren voor hulp E-mail: (gethelp05@gmail.com) Viber / WhatsApp: +2348147400259

    BeantwoordenVerwijderen