13012015 | voorleestips





Voorlezen is leuk. Ik houd er het meest van om verhaaltjes voor te lezen, maar soms heb je van de leuke zoekboeken of boeken die net een beetje anders zijn. 

Lev z'n favoriet van deze week is 'buitenbeetjes dik en dun' van Guido van Genechten, uitgeverij Clavis.
Het kind leert niet alleen tegenstellingen, maar moet ook verbanden kunnen leggen (Wie heeft net een boterhammetje met choco gegeten? En wie mag naar het feestje?) Jammer dat het maar een paar bladzijden zijn. Het had gerust dubbel zo dik mogen zijn, wat ons betreft.

Ik vind de boeken van Peter Spier ook erg leuk. Mijn ouders hebben het boek 'Alweer niets te doen' en wij kochten onlangs 'Mensen, mensen wat een mensen!' over de verschillen tussen mensen in uiterlijk, gewoonten en cultuur. Leerzaam en leuk, want er is ontzettend veel te zien. Mooi detail; de eerste plaat is het paradijs, met Adam en Eva. Toch even een kleine verwijzing naar de Bijbel. 

En dan nog eentje. In het Engels, dus nog iets te hoog gegrepen voor Lev, maar zo leuk; 'The book with no pictures' van B.J. Novak, uitgever Penguin Putnam Inc. Een bestseller in New York, als ik het goed begrijp. Dat kan ik me wel voorstellen. Onderstaande video geeft je een indruk van het boek. Als ze hier wat ouder zijn, is het zeker een boek waar ze lol om zouden hebben. Wie weet volgt er een vertaling. Wat ik er ook zo leuk aan vind, is dat het op een humoristische manier een 'tekstboek' aantrekkelijk maakt. Op naar de grote-mensen-boeken.

Veel leesplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten