13032015 | mama's eigen ontwerp



Lev verslijt broeken bij de vleet. Wat dat betreft is het stukken minder kostbaar om een maillot te kopen voor Leah Nore. Vandaar dat ik maar aan het repareren gegaan ben. Een broek die verder nog goed is, hoef je toch niet zomaar weg te gooien?

De broeken die echt enorm kapot waren, heb ik omgedoopt tot korte broeken (op de foto zijn ze nog niet helemaal af, want ik heb de omslag nog vastgenaaid; dat zag er wat professioneler uit). Al met al ben ik twee avonden bezig geweest en heeft Lev weer een compleet assortiment aan broeken. 

Ik had natuurlijk van die strijkstukken kunnen gebruiken, dat is veel minder moeite. Maar daar betaal je voor en deze kniestukken knip je gewoon uit een andere broek, die niet meer te herstellen is.

Bij deze een korte instructie over het repareren van de broek. Let op; het is een behoorlijk geworstel om in die smalle slim-fit pijpen te werken, maar dan heb je ook wat. Zweet kost niet, zullen we maar zeggen. De kniestukken... dat weet je wel, hè? Zigzaggen langs de rand en klaar. 

Voor een nog mooier resultaat kun je de randjes van het kniestuk omvouwen en dan stikken. Maar voor een speelbroek vind ik het prima zo. 










De korte broek;

1. Knip. Knip de pijp af, net boven de scheur. En een stuk van de onderkant van de pijp. Dit gebruik je voor de omslag (anders heb je een erg kort pijpje en wordt de broek korter, wat ik niet zo mooi vind). 

2. Doe de broek (het bovenste gedeelte) binnenstebuiten. Neem het onderste deel van de pijp en leg deze met de geknipte, rafelende randen op elkaar in de broekspijp. Probeer de zijnaden zoveel mogelijk op elkaar te leggen. Omdat het bovendeel wijdere pijpen heeft, kun je bij de naden wat smokkelen; rimpelen. Vastspelden, vastnaaien. (Stikken en een zigzagje)

3. Vouw de broek goed en dan heb je dus een driekwart broek. Sla het onderste deel twee keer om, zodat de naad die je zojuist hebt genaaid (net) niet meer zichtbaar is. Stik de omslag voor het mooi nog even door. Voìla. Korte broek.

1 opmerking: