14022014 | ik houd van... bezinning




Deze week is het 'de week van het huwelijk' met als hoogtepunt vandaag; Valentijnsdag. En o, wat een leuke datum om te trouwen hè? Maar goed, bezinning op de liefde. Conclusie; ik houd van mijn man en mijn kinderen. Maar dat zeg ik wel tegen henzelf.
Waar ik het vandaag over wilde hebben is mijn hippie-neigingen ;)  Zoals ik in het vorige bericht al schreef, ben ik me aan het voorbereiden op een week sapvasten. Drie dagen afcicken van alles wat lekker en ongezond is (dag cookie) en dan zeven dagen drinken. Heel veel drinken. Ooit heb ik een detoxkuur gedaan en dat werkte erg goed voor mijn tere, gevoelige darmpjes en maag. Maar dan versloft het weer enzovoorts enzovoorts. Dus een nieuwe poging. Eerst wilde ik weer gaan 'detoxen', maar toen zag ik een kant-en-klare doos van Lunae Terra staan. En die heb ik meegenomen.
Vandaag is de tweede afbouwdag. Vanaf zondag drink ik zeven dagen alleen maar fruit- en groentesap, water en kruidenthee.
Omdat ik weet wat het oplevert, kan ik beter met het 'hongergevoel' omgaan. Zoals het woord het al zegt, het is slechts een gevoel. Ik heb vooral trek in zoetigheid op dit moment.
Nu vraag je je misschien af waarom ik mezelf zo kwel, terwijl Reint en Lev overheerlijk geurende tosti's voor mijn neus naar binnen zitten te werken. Lepels lijnzaad eten, een wagonlading aan bijwerkingen in het vooruitzicht... Ik zal het proberen duidelijk te maken.
De schepping bevat alles wat we nodig hebben aan voedsel. Nu hebben we er in onze westerse beschaving een handje van om de natuur zodanig te beïnvloeden - en vraag me niet waarom, ik ben geen wetenschapper - zodat de essentiële voedingsstoffen uit ons eten verdwijnen. Jahaaaa... de E-nummers, volgespoten stukken vlees, plofkippen, groenten en fruit uit Verweggistan omdat we perse in de winter aardbeien willen hebben... Vraagt niemand zich nou af waarom we brood eten waarvan de oorspronkelijke tarwe zodanig bewerkt is dat alle stoffen eruit zijn en we dus de boel maar pimpen met nepstoffen en dat 'brood' noemen en opeten en... Waarom zijn er zoveel mensen met allergieën? Koemelk, gluten, pollen in de lucht... zucht (dat rijmt, hoe poëtisch).
Oké. Tot zover mijn betoog. Er is genoeg te lezen over dit onderwerp. Dit is mijn bijdrage ;) Ik weet dat we voedsel hebben gekregen om in leven te blijven. Niet voor het lekker. De vraag is of we ons nog kunnen beheersen. Of we bereid zijn de luxe - in wat voor vorm dan ook - achter ons te laten. Te kiezen voor wat goed is, in plaats van wat makkelijk en gebruikelijk en bevredigend is. Dat is vasten.
Vasten is een moment van bezinning. Alles achter je laten wat je niet nodig hebt, breken met verkeerde gewoontes, bezigheden, gedachten. En zoals je lichaam gereinigd wordt, moet ook je hart gereinigd worden. In het kader hiervan een Bijbelse wijsheid;

"Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods." 1 Korinthe 10:31

En nog een vraagje. Iemand tips voor een goed én leuk boek om zelf te 'moestuinieren'?

9 opmerkingen:

  1. Goed van je dat je dat sapvasten doet! Lijkt me heftig hoor, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem16.2.14

    Wat goed van je dat je dit doet! Ik snap je betoog ook helemaal. wat een luxeleven hebben we he wat betreft eten (en nog zoveel meer eigenlijk). Ik eet doordeweeks over het algemeen gezond (als in geen koek, snoep en zoetigheden en veel verse groenten en fruit) en in het weekend mag ik snoepen met mate. En daar voel ik me prima bij! Het stukje "wat is nou echt goed en gezond brood" is een punt van discussie tussen vriendlief en mij…. kan hem maar moeilijk overtuigen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel brood bevat enorm veel E-nummers. Daar kun je sowieso op letten. Verder is volkoren het beste (hoeft echt niet persé met pitten) en je moet het gewoon niet al te vaak eten. In veel landen is het heel normaal om maar één keer per dag brood te eten. We ontbijten hier met yoghurt, muesli en fruit...

      Verwijderen
    2. Anoniem20.2.14

      Ja dat valt mij ook op ja, dat brood veeeel E nummers bevat! Jammer. Het is zo makkelijk brood.. vooral om mee te nemen naar werk. Het lukt me niet zo goed om 'echt gezonde' lunchpakketten samen te stellen haha. Bedankt voor de tips in ieder geval!

      Verwijderen
  3. Dank voor je betoog! Gezond eten is heel goed, maar ik denk dat het vooral gezond is om niet al te veel met je eten en je gezondheid bezig te zijn;-) Er wordt tegenwoordig zo veel geschreven en gepraat over voeding... Ik word er moe van. Mensen praten over E-nummers alsof het ongezonde stoffen zijn, terwijl het gewoon goedgekeurde stoffen om eten langer houdbaar of zachter of mooier te maken. Niks mis mee. Bovendien wordt voeding volgens mij echt overschat. Er zijn zoveel andere factoren die onze gezondheid beïnvloeden! Denk aan beweging, lucht, het weer, ons welbevinden (dat vooral), aanleg, ons werk... Ik probeer gewoon voldoende te bewegen, eet niet te ongezond en te veel, geniet van lekkere dingen, ben gelukkig, geniet van de mensen om me heen en accepteer mijn lichamelijke mankementen en gebreken. Lijkt me prima:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi. Je hebt gelijk wat betreft het geobsedeerde. Dat is nooit goed. Ik wil ook niet dat voedsel - net als schoonheid overigens - mijn leven gaat beheersen. Het is meer dan gezond eten, het is ook je hele levenshouding. Ik ben het niet helemaal met je eens wat betreft de e-nummers. Waarom nemen we de schepping niet zoals hij is? Het heeft echt gevolgen voor ons lichaam én voor de geest. Suikers o.a. hebben ook echt invloed op depressie en dementie bijvoorbeeld... Maar nogmaals, je hebt gelijk; het is meer dan alleen eten.

      Verwijderen
    2. Nooit gereageerd op je reactie, sorry. Ik moest er weer aan denken toen ik las dat de Bibliotheek waar ik werk een lezing geeft over E-nummers. Zie http://www.bibliotheekeemland.nl/agenda/122693.lezing-over-e-nummers-in-voedsel-in-de-bibliotheek-het-eemhuis.html. Wellicht interessant. Die Ralf Hartemink zegt o.a.: "E-nummers zijn niets meer of minder dan een lijst met goedgekeurde additieven, zowel natuurlijke als synthetische. De E-nummers zijn in de voeding het meest onderzocht. Als er al beperkingen zijn, dan is de kans bijna nihil dat je als gewone consument over de toegelaten marges gaat. Iedere willekeurige stof heeft op een bepaald moment bijwerkingen. Maar dat betekent niet dat E-nummers gevaarlijk zijn. E-nummers danken hun slechte naam aan de mensen die zeggen dat ze er allerlei klachten, waaronder allergische reacties, van krijgen. Je leest op internet vaak verhalen over allergieën voor E-nummers, terwijl maar een hele kleine groep mensen voor bepaalde stoffen echt gevoelig is. Net zo vaak, of zelfs minder, dan voor bijvoorbeeld chocola. En toch heeft chocola niet zo'n slechte naam. In tegenstelling tot sommige geurstoffen zijn echt allergische reacties tegen E-nummers in de medische literatuur dan ook niet beschreven. Puur wetenschappelijk medisch gezien is er met die E-nummers dan ook niets aan de hand, sociaal maatschappelijk wel. Maar om echt helemaal zeker te weten of iets wel of niet een reactie kan geven, moeten dingen getest worden in dubbelblinde studies: beide partijen weten niet wie wat krijgt. Dan pas heb je zuivere resultaten. Neem benzoëzuur. Dat heeft een slechte naam, maar cranberry's bevatten van nature heel veel benzoëzuur en het zit ook in parfums en crèmes. Daar hoor je weinig mensen over. Vaak denken mensen dat E-nummers alleen chemisch zijn, maar 80 procent van alle E-nummers zit van nature al in voeding. Voedsel is namelijk honderd procent chemie. Weet je dat in één tomaat, biologisch of niet, al tien tot vijftien E-nummers zitten! Dagelijks krijgen we met onze voeding zo'n 5 à 10 gram aan stoffen met een E-nummer binnen, ook al eet je helemaal geen bewerkte producten. Dus mensen die zeggen dat ze absoluut geen E-nummers willen eten, zijn veroordeeld tot het drinken van water en het eten van zout en suiker. Maar of je het daar lang op volhoudt?" Interessant toch?

      Verwijderen
  4. Ik ben helemaal geen tuinierster, maar het boek van Alma Huisken: Van het land lijkt mij een heel mooi en leerzaam boek. Ze heeft ook een site: http://www.almahuisken.nl/
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen