02072014| van uitstel komt afstel
















































Zo. Ik heb net even wat staan brouwen in mijn kookpot. Afwasmiddel; meteen getest en het werkte prima. 

Ik laat regelmatig een berichtje achter over waar ik aan begonnen ben, maar dan vergeet ik uiteindelijk verslag te doen. Nu ben ik ook wel een slechte doorzetter, dus is de kans groot dat er 'überhaupt nichts' iets aan iets als een verslag te schrijven is. Maar als ik terugkijk op de afgelopen (huisvrouw)jaren, zie ik dat daar heel voorzichtig verandering in komt. Word ik dan toch volwassen?

Neem het tandpoeder, het ontshampooën - nee dat is geen woord, maar vanaf nu wel - en het wasmiddel. De tandpoeder maakt me nog het meest enthousiast. Gladde tanden, wittere tanden, aan het einde van de dag nog steeds geen tandplaque; helemaal top. Dat is een blijvertje. 
Het wasmiddel werkt ook goed. Niet zo goed als ik wil, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik soms mijn trommel te vol stop. Apparaten zijn niet 'mijn ding' om het maar eens heel hip te zeggen. (En o, wat ben ik hip.) Van de week voor het eerst in vier jaar tijd de pluizenfilter van de wasmachine heb schoongemaakt. Ik raad je aan dat bij te houden, want wat ik er toch allemaal uitviste! Aiaiaiii...

Het haarwassen blijft een dingetje. Op dit moment was ik mijn haar één keer per week met 'mijn' shampoo. De rest van de keren dat ik het was, gebruik ik alleen water. Het duurt wel lang voordat ik eraan gewend ben geen shampoo te gebruiken. Aangezien ik om de dag mijn haar waste met shampoo en crèmespoeling in mijn vorige leven - haha - is het niet meer dan logisch dat ik er lang over doe. Rigoureus stoppen van de één op de andere dag doe ik niet, want dan kun je na een weekje patat bakken in mijn haar. Yummie. Van frituur krijg ik overigens weer andere lichamelijke klachten, dus laat maar.
Welbeschouwd ziet het er niet ranzig uit en niemand zegt ook dat het er vies uitziet. Dat is natuurlijk ook niet meer dan logisch, want wie zou nou zeggen; 'Joh, wat ziet je haar er vies uit!' Sterker nog, er was onlangs iemand heel enthousiast over mijn beachlook-kapsel (check hier wat dat is). Even doorzetten dus. 

Als ik mezelf maar dwing om door te zetten. Dan ben ik vanzelf weer tevreden en voldaan. Dat is net als bij de pluktuin. Je moet er toch maar weer elke keer heen. En je trekt niet zomaar iets uit de schappen; het kost eventjes tijd en energie om met beleid je gele biet te oogsten, om maar een voorbeeld te noemen. Maar dan ben ik ook weer trots en ontspannen. Het loont wel. Zeker die verse groenten op je bord, heerlijk!

Ik zie het ook bij de kinderen. Herhalen en doorzetten. Dat is opvoeden. En zo helpt Leah Nore al mee met opruimen. Daar moet je de tijd voor nemen en ze hoeft het ook echt niet alleen te doen en dan boek je vanzelf resultaat. Even doorzetten. Lev ruimde met anderhalf jaar zelf al al zijn speelgoed op. Dat is gewoon heel prettig, als hij ergens heeft gespeeld of als afsluitend ritueel voor het slapen gaan. Ik heb er geen behoefte aan om tot half negen op mijn knieën hier de boel aan kant te maken. Om acht uur zitten Reint en ik lekker met ons bakje koffie - ik natuurlijk goed biologisch afbreekbare thee - te staren naar een lege vloer. Heerlijk. 
Hoe kwam ik hier ook alweer op? O ja, doorzetten. Niet uitstellen, want dan komt er nooit wat van. 'Eigenlijk wil ik een keer zelf m'n afwasmiddel maken...' Nou, hup dan! Kleine moeite, goedkoop, milieuvriendelijk en net zo effectief. Alleen de volgende keer niet zoveel lavendelolie toevoegen, denk ik.

Dat zelf afwassen bevalt me nog steeds prima. We gebruiken de vaatwasser af en toe nog eens, maar je bent net zo snel of zelfs sneller klaar met afwassen als je het met de hand doet, het wordt goed schoon en je hoeft ook niet te wachten tot die ene handige maatbeker weer uit de vaatwasser kan. En dat zijn de kleine dingen die mij stimuleren tóch door te zetten. Nu de strijk nog.

Hier de recepten voor 'tandpasta', wasmiddel en shampoo/crèmespoeling. En het afwasmiddel;

AFWASMIDDEL
*Doe één soeplepel soda en één eetlepel natriumbicarbonaat met ene trechter in een literfles. Voeg een liter water toe. Even schudden en klaar. Je moet zelf maar even zien hoeveel je per vaat nodig hebt. 
TIP; wij hebben een heel klein aanrecht en dan is het niet handig om die vol te zetten met vaat. We wassen maar één keer per dag af en sparen de vaat op in een teiltje, wat weer in een kastje (op de doos met schoonmaakdoeken enz. enz.) staat. Slim hè?

1 opmerking: